Tuesday 17 August 2010

Tacka vet jag böcker!


Visst är det härligt att läsa en bra bok!? Just nu läser jag Kate Moss (inte modellen utan journalisten!) historiska deckare "Kryptan". Hon målar upp 1800- talets Paris på ett oerhört levande sätt. Karaktärerna i boken är starka och hon väver samman dåtid med nutid på ett sätt som bara hon kan. En suggestiv historia hittils med lite smått övernaturliga inslag. I like it! Jag har ju tidigare delgivit mina åsikter om tv -tittande i allmänhet och tramsiga lekprogram och fiktiva larviga tv serier i synnerhet. Slutsatsen jag kom fram till då var att vi med ett sånt tv- beteende riskerar att gå miste om att leva våra egna liv. Men kan man ägna för mycket tid åt att läsa böcker? Det borde ju absolut vara möjligt. Fast jag skulle vilja påstå att det är mer kreativt för hjärnan att konsumera böcker (om så fiktiva) än att konsumera tv. Fördelen med böcker är ju att de tillåter oss själva att för vårt inre måla upp bilder av det som berättas för oss. Vi tillåts kanske också att i något friare utsträckning göra våra egna tolkningar av olika skeenden som beskrivs. Dessutom hinner man ju med att reflektera över det som berättas. Man kan ju, om man tycker det är kul, undra var gränsen går för överdriven konsumtion av bokläsning samt tv- tittande..  Skulle inte förvåna mig om Socialstyrelsen har någon rekommendation att komma med..!

3 comments:

Lena said...

Så roligt att läsa din blogg, har försökt att skriva här tidigare men det ville sig inte.
Nytt försök....

Marja Bennett said...

Det där med att måla upp bilder i sitt inre kan tydligen också vara oerhört otäckt. Joseph (10-åringen) blir väldigt skrämd av att läsa böcker där hans fantasi har fritt spelrum medan han däremot sällan har problem med att se ganska (i mitt tycke) otäcka filmer. Det här gör att han när han läser helst vill läsa väldigt snälla saker som Bamse eller Kalle Anka eller rent humoristiska böcker, och aldrig något som kan tänkas vara det minsta otäckt!

Maria said...

Barn funkar ju lite annorlunda än vi vuxna. Men jag vet vuxna som inte heller vill läsa alltför otäcka historier för att det helt enkelt blir för läskigt levande och verkligt.