Wednesday 11 August 2010

Flyt och harmoni

Visst är det skönt när man har "flyt" i tillvaron. När man är i harmoni med sig själv. Dom flesta av oss har säkert upplevt både "flytet" och "lagen om alltings djävlighet" då allt tycks gå snett. "Flytet" varar ju inte för evigt. Tack och lov varar det djävliga heller inte för evigt. 

Många gånger tror jag mig veta vad som är bäst att göra i en viss situation på kort och/ eller lång sikt. Ibland visar sig mitt beslut vara "rätt", ibland mindre bra eller rentav dåligt. Det jag åtminstone har lärt mig fram tills nu är att när jag handlar i affekt i en viss situation och tar ett oövertänkt eller drastiskt beslut, blir det sällan bra vare sig på kort eller lång sikt.
 
Det är lite bedrägligt att låta "flytet" styras av yttre händelser. Inte så att jag skulle ha något emot av vinna några miljoner på lotteri. Det skulle säkert underlätta tillvaron och livet massor, men å andra sidan skulle det kanske också skapa andra och nya problem. Dessutom skulle det troligtvis bli en lång väntan på de där miljonerna..och jag har ingen lust att hoppas på något som rent stastistiskt inte kommer att inträffa.

 
Jag tvivlar på att det egentligen finns någon som vill låta sitt mående, upplevelsen av flyt i livet kontra djävlighet, styras av yttre händelser. Ändå tenderar åtminstone jag att falla i den gropen emellanåt. Det är ett förhållningssätt som genererar en hel del känslor av maktlöshet, och det är definitivt inte bra för hälsan. Eftersom det inte är någon idé att försöka ta makten över yttre händelser så får man väl försöka ta makten över det man kan ta makten över. Mig själv, mina egna handlingar, val och beslut. Inte för att det förhållningssättet kommer att garantera mig harmoni i livet, men det kanske förbättrar oddsen!

No comments: