Friday 6 August 2010

Oscar Wilde för Sverige i tiden!

Mina tankar går emellanåt till Oscar Wilde, hans fantastiska verk, liv och leverne. Jag beundrar hans mod, humor och brillianta hjärna. Som många sanna konstnärer slutade även hans liv i sorg och smärta. Hans kända citat, betraktelser och svidande samhällskritik har relevans även för vår tid, tycker jag.  Han har också tröstande ord och universiella sanningar att förmedla. Tänk om man ändå hade fått träffa Oscar... kanske i nästa liv?!

Några smakprov; 

"Det tycks mig ibland att Gud då han skapade människan
i någon mån övervärderade sin förmåga".

"Demokrati betyder helt enkelt att folk klubbar ner folk för folks skull".

"Egenkärlek är begynnelsen på en livslång romans".

2 comments:

Håkan W said...

Man lär sig nå't nytt varje dag… Oscar Wilde har jag dålig koll på, men citaten ger onekligen mersmak.

Maria said...

Visst var han "one of a kind", den gode Oscar!