Monday 9 August 2010

Nu blir det allvar..



Vad är meningen med livet? Alla stora filosofer genom tiderna har haft mycket att säga i ämnet. Även jag funderar på detta ibland, och jag tror att du också gör det. 
Jag ställde idag Frågan (med stort F som du märker)  till min kära sambo. Svaret löd; "Att dö nöjd". Jag älskar korta och koncisa svar! Senare enades vi om vikten av att skilja på livets mening i bemärkelsen universell mening (för alla människor i alla tider, universum och alltet) samt meningen med livet för dig och mig som individer.
Sambons svar är inte så dumt. Frågan är VAD som skulle göra honom nöjd? Hm...vi får nog fortsätta vårt filosofiska samtal vid ett senare tillfälle.  
Själv tror jag stenhårt på Gud, karma (dock ej i full religiös bemärkelse) och vikten av KASAM= känsla av sammanhang och mening ( i det egna livet). Dessa tre och säkert fler om jag får tänka till en stund, har under årens lopp integrerats i mitt inre som sanningar vilka förmedlar mening i mitt liv. Familjen, vännerna, arbetet, musiken e tc är det som utgör mitt KASAM. Vad utgör ditt? 
Det roliga och intressanta är ju att svaret på frågan om livets mening kan variera mycket mellan olika individer i olika tidsepoker och kulturer.

3 comments:

Anki said...

Efter alla år av sorg och svåra händelser har jag, för inte alltför lång tid sedan, på samma sätt som din sambo,m kommit fram till att meningen med livet är att "dö nöjd". För mig innebär det att inte ångra vad man inte gjort och vara nöjd med det man gjort. FAMILJEN är nummer ETT i alla lägen - och med familjen menar jag MIN familj (människorna som jag älskar - men som jag inte i alla fall har blodsband med). Utan familjen är jag ingenting...Sedan tillför jobbet - som jag älskar - saker till mig och mitt sätt att se på verkligheten som hela tiden gör mig till en bättre människa - en människa som ser fler och fler lager hos mina medmänniskor.

Maria said...

Tack Anki för ditt fina inlägg! Sträva efter att bli en bättre människa med allt vad det innebär, är nog det bästa målet man kan ha för ögonen! Bäst för både en själv och för ens omgivning.

Håkan W said...

Anki, jag gillar slutklämmen i Din kommentar: ”…en bättre människa - en människa som ser fler och fler lager hos mina medmänniskor.”

Jag påminns om min pastors avslutande ord i söndagens predikan: ”Se gåvorna hos Dina medmänniskor… och gläd Dig över dem! Upptäck Dina egna gåvor… och använd dem!”

www.hakans-blogg.blogspot.com