Sunday 15 August 2010

Balans!


Det enda vi med säkerhet kan veta, är att vi kommer att dö. Vi försöker kanske förhindra åldrandeprocessen på olika sätt. En del tar till drastiska metoder. Men vare sig vi väljer att göra det eller ej så är vi ju vår fysiska ålder. Jag är född 1967 och det finns inget jag kan göra åt det, MEN jag är övertygad om att jag t ex i viss mån kan påverka om jag vid 50 års ålder kommer att se åldersadekvat ut eller ej. En mångårig diet bestående av cigaretter, whisky och skräpmat är med säkerhet inte gynnsam för någon... Precis som lagomt motionerande och en balanserad diet säkerligen har en positiv inverkan. Sedan har vi ju det genetiska arvet. En lurig faktor. Vissa slutsatser kan man säkert dra utifrån egen granskning av sin mor och far och andra släktingar. Finns det alkoholism i familjen och i släkten så kanske det kan vara en god idé att vara försiktig med alkohol, som ett exempel.

Det finns ju mycket vetenskapligt baserad kunskap om hur vi kan befrämja vår hälsa. Därtill en massa mer eller mindre ovetenskapliga men ändå goda tips om hur man kan  öka sitt välbefinnande och sin hälsa. Gott om tips finns också om hur man kan befrämja sin egen lycka. Jag har några länkar längst nere på sidan om du är intresserad av att läsa lite om lyckoforskning. Mycket intressant!

Är det inte så även med hälsa och välbefinnande, som på så många andra livsområden, att balans är det vi eftersträvar och mår bäst av ?!

No comments: