Sunday 8 August 2010

Att finna sig själv

Det finns en uppsjö av filmer, uppsatser och böcker i ämnet, vilket ju vittnar om ett starkt behov. Åtminstone för oss som bor i västvärlden och kan ägna vår tid åt annat än att skaffa skydd för natten och mat för dagen. De många mer eller mindre självutnämnda experterna på området har oftast varken större eller viktigare sanningar att förmedla i ämnet än du och jag. Risken är stor att man i sitt sökande efter sig själv blir ännu mer vilsen. Någon som jag tycker har fått korn på sanningen om hur man finner sig själv, är Margareta Melin (teol kand & författare). Hon skriver följande i sin bok "Den inre källan, vara den jag är";

Är vi inte hemma i oss själva är vi det inte heller utanför oss, inte på någon geografisk plats, inte hos någon medmänniska, inte i någon gemenskapsform. En främsta uppgift i en människas liv måste vara att lära känna sitt inre och ta det i besittning, att bli herre i sitt eget hus och där få en tillflykt och en bas.


Enda vägen till befrielse är att steg för steg och på olika sätt medvetet söka efter föda som ger själen liv. Att vilja finna Gud och att vilja finna sig själv är inte vitt skilda livsprojekt; det är olika utgångslägen i utforskandet av en och samma förunderliga verklighet.

När jag gör det goda jag vill. När jag vill det goda jag gör. Då är jag ett med mig själv. Då är jag sann. Då är jag fri. Då är jag JAG.

2 comments:

Petra Åkerström said...

Så sant:)
Fint att du skaffat blogg, jag ska följa dig med nyfikenhet och vänskap<3

Maria said...

Margareta Melin är ju så trovärdig i sig själv. Lågmäld och ödmjuk.Inte som alla självutnämnda experter. Hennes visdomsord är värda att fundera över och kanske t om ta till sig :)