Monday 27 September 2010

Olika/ lika

I lördags var jag på släktträff. En både trevlig och intressant upplevelse. Jag insåg plötsligt att mitt DNA har mer likheter med dessa människor än med andra människor i denna värld. Det märks på näsan. Samma typ av näsa med relativt små variationer återkommer i både gamla som unga ansikten. Ett klart genetiskt arv.  En annan sak som slog mig var att denna gren av min släkt befolkas av en signifikant hög andel lärare.  Men det faktumet har sannolikt mer med det sociala arvet att göra än med gener. Eller både och. I övrigt vet jag förfärande lite om min farmors och farfars syskonskaror och föräldrar och deras livsöden. Som väl är finns det fortfarande några som sitter inne på mer kunskap. Nu gäller det bara att se till att de inte lämnar detta liv innan de vidarebefordrat kunskapen till oss som är något yngre. Att veta något om varifrån man härstammar sägs vara viktigt för att kunna placera sig själv i ett större sammanhang både socialt och historiskt. Det tror jag stenhårt på. När man tänker efter så är vi ju faktiskt allihop släkt med vandra på något vis...men det blir lite för krångligt för min arma hjärna att reda ut den härvan.. Jag får nog nöja mig att med  hjälp av min smått unika näsa, sniffa rätt på min släkt, dess öden och äventyr..

2 comments:

Petra Åkerström said...

Håller verkligen med!!
Jag gav mina båda 4or i historieläxa att berätta om sin släkt i bild och med årtal och sysselsättning....bästa läxan ever tyckte vi allihop! Gissa om de hade engagerat många med sina frågor, och gissa om redovisningarna blev bra:))))
Mer sådant behövs i vår annars ganska ungdomsfixerade tid.
kram!

Håkan W said...

Maria! Verkar vara en spännande släkt, den tillhör jag gärna...