Tuesday 14 September 2010

I valet & kvalet

Eller; Vem ska jag tro på? (för att citera Di leva). Enligt ett genomsnitt av alla opinionsmätningar som nyligen är gjorda (av sifo, skop m fl) leder alliansen. Och man undrar, är det bra eller dåligt? Kommer det att ha betydelse vem som vinner eller blir det "same shit" hur som?  "Tillsammans gör vi Sverige till ett föregångsland" deklarerar Reinfeldt och riktar ett soliga leende mot horisonten. "Framåt tillsammans"! Som om någon vill gå bakåt? "Nya företag ger nya jobb" säger Centerpartiet med Maud i spetsen. Och har ni lagt märke till hennes kroppshållning på den affischen? Hon håller armarna lite högt ungefär som om nästa steg vore att kavla upp skjortärmarna. "Framtiden börjar i klassrummet" fastställer Folkpartiets Jan Björklund. Då måste jag bara protestera; framtiden börjar inte i klassrummet, det börjar i moderlivet på fosterstadiet. När man väl hunnit till klassrummet kan mycket redan vara förlorat. "Svenska språket, en nyckel till integration" fastslår de också. Låter vettigt, tänker jag. "Ett mänskligare Sverige" vill kristdemokraterna ha ( jag med) och visar upp sin partiledaren face to face med en struts! Kul kanske, eller inte. "Mer respekt för äldre" är också ett av deras budskap. Snacka om att slå in en redan öppen dörr! Vänsterpartiets affischer ser ut som någonting hämtat ur Jehovas vittnens bilderböcker för vuxna med undantag för obefintligt religiöst innehåll."Vi kan inte vänta" säger socialdemokraterna. Nähä?! Säger jag. "Jaga utsläppen, inte bilisterna" skanderar miljöpartiet. Men liiite vill ni väl jaga dom iallafall, tänker jag. Det känns som om valaffischerna främst är riktade till alla svagbegåvade i vårt land. Och dom ( d vs vi) måste tydligen vara många till antalet eftersom det finns så många valaffischer..

2 comments:

Anonymous said...

Håller sannerligen med, känner mig förnedrad över att bombarderas av alla idiotiska förenklade valaffischer. Framför allt moderaternas! :)

/Stina

Anonymous said...

Du är såå duktig på att formulera dig. Sköönt att läsa. följer din blogg, men dålig på att kommentera. Håller verkligen med om att det är ett val o kval - svåraste hittills tycker jag. Stor kram! Pia i Sundsvall : )