Sunday 9 January 2011

Val


Idag lät jag inte förnuftet styra när jag trots varningar om blixthalka i södra och mellersta Sverige ändå beslöt mig för att sätta mig i bilen med dottern för att avverka den 58 mil långa sträckan mellan norra skåne och Uppsala. Mitt beslut grundades på intuition och erfarenheten att dessa resor alltid tidigare gått bra trots väder och vind.. samt det faktum att jag ska befinna mig på arbetet imorgon. Ett beslut grundat på viss del pliktkänsla och viss del oförnuft alltså.. Nu gick det ju bra. Men jag utsattte ett antal nära familjemedlemmar för stor oro in i det sista tills de fick veta att vi var hemma välbehållna.
Det fanns andra valalternativ för mig i morse. Och det finns det oftast, oavsett vilken situation eller vilket problem man än står inför. Vad är det som till sist avgör hur vi väljer? Förnuft, känsla, intuition, tidigare erfarenheter? Val kan bli ödesdigra, lyckosamma, totalt avgörande eller knappt alls påverka ens eget eller andras liv.

No comments: