Sunday 2 January 2011

Det Gyllene snittet


Filosofen och matematikern Pythagoras i det antika Grekland gjorde upptäckten att värdet 1,618 ständigt återkom i olika geometriska figurer. Det sk "gyllene snittet" har senare setts som norm för det mest harmoniska förhållandet mellan proportioner i olika former; i naturen, människokroppen, i konst och musik. Gyllene snittet står för harmoni, skönhet och balans. Både inre och yttre. 

Sedan jag första gången i mitt liv hörde talas om gyllene snittet, har det fascinerat mig. Vad jag dock inte visste förrän helt nyligen, är att även mänskliga funktioner och kroppsliga processer kan beskrivas i gyllene snittet- termer när vi är i harmoni med oss själva. Vår egen svenske Lars- Eric Uneståhl har varit delaktig i internationell forskning där man har undersökt hur musik komponerad utifrån gyllene snittet formeln påverkar människors hjärn- och hjärtversamhet. Och, föga förvånande så har man påvisat att det gör det. Så nu blir det till att inhandla lite gyllene- snittet- musik och köra avslappning. Jag menar, "GSM" borde ju ha minst dubbelt så god effekt som vanlig avslappningsmusik!

No comments: