Tuesday 12 October 2010

"muntert neggo"

Kan man vara både pessimist och optimist samtidigt? Då är jag det. Pessimist vad gäller homo sapiens förmåga att på lång sikt (eller ens kort sikt) överleva sig själv och förvalta jorden. Jag tror inte människan har förmågan att ändra färdriktning från maktbegär och destruktivitet till allomfattande kärlek på det sätt som  krävs för att rädda oss från oss själva.

Positivt tänkande i alla ära, men självbedrägeri? Nej tack.

Det är klart att positivt tänkande ger en massa goda effekter och är eftersträvansvärt, men  hur (undrar jag) skulle världen se ut om inte Alice in chains m fl hade skrivit sina underbart deprimerande låttexter till undersköna melodier? Hur skulle det se ut om världen hade befolkats av lyckliga konstnärer? Nej, lite vånda, bävan, ångets och negativa tankar är bra för hälsan. Och konsten. På samma sätt som positiva tankar är bra för hälsan. Betvivlar dock att det är bra för konsten. Det är alltså bara att välja; hälsa eller konst! Men utan konsten, försämrad (folk)hälsa och..  Äh, Jag lämnar det.
Hur vore det med lite acceptans och balans? Jag är rädd att det börjar gå inflation i positivt tänkande..

/Ett "muntert neggo"

No comments: