Wednesday 22 December 2010

Julspaning


Under de senaste dygnen har jag hjälplöst gonat mig i självömkan p ga envis feber och därmed inte ägnat mig åt något konstruktivt tänk överhuvudtaget. Nu när feberångorna lämnat mig (peppar peppar..) och det endast återstår en stor fet snorblobb i huvudet (samt lika delar hosta och matthet) har tankeverksamheten börjat fungera något bättre och jag har börjat klura på vad som kan tänkas bli "familjens julklapp" detta nådens år 2010. Den spaningen kan jag av naturliga skäl inte gå in på här..man vet ju aldrig vem som snokar runt på min blogg.. (men jag vet nog svaret på den frågan). 

Däremot kan jag fritt spekulera om vad som kan tänkas bli årets julklapp i Sverige. "Årets julklapp" går att finna som begrepp på wikipedia med tillhörande definition. Den ska b la vara tidstypisk. Man tänker sig då någon flashig teknisk eller elektronisk pryl, och mycket riktigt, i år spås surfplattan ta hem segern. Surfplattan är ju en stark kandidat, det måste medges. Men den kan väl inte vinna i antal väl? Och hör och häpna; antal sålda exemplar utgör inte något kriterie för att uppfylla villkoren att kvalificera för att bli årets julklapp! Upprörande må jag säga. Nej, back to basics och traditioner. 

Jag tror på boken som årets julklapp! Den överlägset klara egentlige vinnaren. Genuin hårdvara. Paperback eller inbunden. Bra eller dålig fast helst bra. Gammal klassiker eller ny fantasy. Deckare eller roman. Kokbok eller Manga. Nobelpristagare eller biografi. (Av någon avdankad hårdrockare som Nikki Six eller Slash t ex. Alla de med någon som helst självaktning och sannolikt vid skral kassa har ju givit ut sin biografi vid det här laget). Nåväl, urvalet är stort! Och det går ju oftast att hitta något till alla. Smaken är som baken. Och de flesta läser, iallafall något. Synd är det om dem som inte gör det.

Hur som haver, jag är övertygad om att jag har helt rätt i min spaning för skulle man räkna varje enskilt inköpt bokexemplar som är en julklapp till någon så skulle det bli fler än antalet surfplattor, strumpor och i phones sammanlagt. Nu definieras som sagt inte årets julklapp av antalet sålda exemplar men det tycker jag att det borde! Så det så. Vad jag hoppas nu är att det blir en jul med härligt mycket och god läsning för alla oss som uppskattar det!

No comments: