Friday 19 November 2010

Vargavinter


Trött och lite nedstämd? Då känner du precis som jag och många andra just nu. Det är tiden före första advent. Men snart kommer vi att lysa upp vår mörka tillvaro med ljus och stjärnor. Då lättar det! Det är iallafall min och mångas erfarenhet och förhoppning. Jag har en plan för imorgon; jag ska införskaffa ljus, många ljus. Bunkra upp och förbereda.
En vargavinter väntar, har vi ju fått höra. Golfströmmen försvagas och kommer inte orka hålla strömmarna borta från ishavet vilket betyder kall vinter. Det säger iallafall en polsk klimatolog. Ut med täckjackan. In med ullfrotté och kamelhår. Varför inte eluppvärmda kläder? Renskinn kanske? I Malmö har studenter samlat ihop 100 säckar med varma kläder till hemlösa inför vintern. Bra tänkt och gjort! I vanliga fall är jag totalt ointresserad av väderprognoser, men när det talas om vargavinter, ja då pirrar det till i lillhjärnan, den kvarvarande rest av grottmänniska vi begåvats med för vår fortsatta överlevnad. Och plötsligt känner jag mig litet piggare!

No comments: