Saturday 27 November 2010

Lugn&ro

Jag lovade tidigare att återkomma om den 3 veckor långa Lyckostudien jag varit med i, så här kommer nu några reflektioner. Vi deltagare lottades in i två olika grupper där den ena skulle fylla i en tacksamhetsdagbok och den andra gruppen (som jag hamnade i) skulle göra en daglig övning på några minuter i mindfullness. Alltså, verkligen ingen krävande uppgift alls och ändå lyckades jag missa att göra övningen flera dagar. Men majoriteten av dagarna gjorde jag övningen, med fokus på andning och min egen kropp. Den inspelade rösten uppmanade mig att låta tankarna som kom till mig "flyta förbi likt löv i ett vattendrag" (eller något sådant) utan att värdera mina tankar. "Du är inte dina tankar, du är mer än dina tankar" sa rösten också. Så sant så sant, tänkte jag och såg för mitt inre löven glida förbi på vattnet. Jättebra övning som kräver träning. Även om det inte funkade klockrent de första gångerna så fick jag faktiskt ut något av övningarna. Vad, kan man undra. Jo, tillfälligt lugn. Medveten närvaro kräver träning, säger dom som vet. Jag har föresatt mig att fortsätta öva. Man bör kanske om inte annat ge julefriden en chans..

1 comment:

Håkan W said...

”Medveten närvaro kräver träning.” Så sant…

Ett uttryck som används i olika sammanhang, inte minst i samband med mindfullness och acceptans – eller KBT i ett vidare begrepp - är: ”Två steg framåt och ett bakåt”, ett uttryck som hjälper i alla fall mig att se att det går åt rätt håll - om än i maka takt – och att jag inte ska ge upp. Trägen vinner…

Än en gång: Good luck!