Wednesday 3 August 2011

Lycklig bokmal


Något av det bästa med semester är möjligheten att läsa böcker, tycker jag. Tillfälligtvis verkar jag ha regredierat till tonårsstadiet på detta område om man ser till mitt val av läsning just nu; Agatha Christies kriminalromaner. Det kommer sig av dokumentären om henne som gick på svt för några dagar sedan.
På något sätt berör hon mig. Hon var en fascinerande kvinna, lite före sin tid med tanke på hennes författarskap som just kvinna.

Men för att balansera upp det hela litegrann ligger Oscar Wilds "Dorian Grey"  och väntar på mitt nattygsbord samt Stieg Larssons "Män som hatar kvinnor". 
Jag är nog en av  de få som fortfarande varken har läst boken eller sett fimen. Jo, det är sant. Men ännu har jag några ynkans semesterdagar kvar så jag hoppas hinna råda bot på denna brist, läsa lite till och njuta lite till..  

Dessutom är jag övertygad om att bokläsning, om valet av bok och situation är rätt, definitivt förhöjer den upplevda lyckonivån!

No comments: