Thursday 18 August 2011

Att sila mygg



Idag har jag lyckats med konststycket att sila myggen och undvika svälja kamelerna. Det är en daglig utmaning i mitt arbete som kurator, och jag lyckas inte alltid i min föresats. Det gäller b la att ha koll på sig själv, sina prioriteringar och viss struktur.

Jag försöker undvika att gå över ån efter vatten, för alla sätt är bra utom de dåliga. Ibland är det bättre att fly än illa fäkta men emellanåt tvingas jag inse att har jag tagit fan i båten så får jag också ro honom i land. Ja, var dag har nog av sin egen plåga, var sak har sin tid och nöden har ingen lag.
 
Men man får inte låta gräset gro under fötterna. Det gäller att smida medan järnet är varmt och komma ihåg att man lever så länge man lär. Tålamod behövs. Rom byggdes inte på en dag. Övning ger färdighet. Skam den som ger sig. För tron kan försätta berg. Och även den som går sakta, kommer fram (förhoppningsvis!). 


Och det är så sant som det är sagt; ett gott skratt förlänger livet!

No comments: