Friday 4 February 2011

Svindlande tanke

Ibland tänker jag "hur skulle det vara om jag visste vad alla människor gör, tänker och känner"?  Och sedan tänker jag att om det överhuvudtaget vore möjligt så skulle mitt huvud sannolikt omedelbart sprängas i tusen bitar. Lustigt nog kan jag för en sekund tänka mig in i den situationen, och under den sekunden riktigt erfar jag den totalt svimningsframkallande känslan. När det ögonblicket passerat infinner sig en total och hundraprocentig lättnad över tankens omöjlighet. Jag associerar till filmen "Bruce Almighty" med Jim Carrey i huvudrollen där Gud låter honom få prova på rollen som allsmäktig. I en scen försöker han hitta något fungerande system för att skapa struktur i alla böner han plötsligt blir mottagare av. Han provar allt från arkivskåp till post it lappar och mail. Tänk att man kan känna tacksamhet över att inte vara Gud.. Tack och lov för min begränsade hjärnkapacitet!

No comments: